Nasjonalt kontrollsenter skal følge opp innreisende til Norge
15. februar opprettes Nasjonalt kontrollsenter for innreisende. Kontrollsenteret skal veilede om og etter hvert kontrollere at reisende til Norge etterlever test- og karantenereglene. Hensikten med kontrollsenteret er å redusere smitte inn til landet. Kontrollsenteret skal bistå kommunene med å følge opp de innreisende.
Les mer om nasjonalt kontrollsenter for reisende
Helsedirektoratet har det koordinerende ansvar for kontrollsenteret. Senteret etableres ved Helfo servicetjenestesenter i Tønsberg. Personellet ved kontrollsenteret har taushetsplikt etter helsepersonelloven.
Reisende kontaktes per SMS eller telefon
Reisende til Norge med karanteneplikt og som har fylt ut innreiseregistreringsskjema vil fra 15. februar kunne bli kontaktet på SMS og telefon av Nasjonalt kontrollsenter for innreisende.
Kontrollsenteret vil sende ut SMS på dag to og dag fem etter ankomst. Kontrollsenteret vil i tillegg, basert på smittevernfaglige vurderinger fra Folkehelseinstituttet, kunne ta kontakt med ulike grupper av reisende per telefon.
Telefonnumre reisende vil bli kontaktet fra:
- Norsk: 21 89 80 50
- Engelsk: 21 89 80 51
- Polsk: 21 89 80 52
- Litauisk: 21 89 80 53
- Rumensk: 21 89 80 54
- Russisk: 21 89 80 55
- Arabisk: 21 89 80 56
- Urdu: 21 89 80 57
- Somalisk: 21 89 80 58
- Ekstra: 21 89 80 59
Helsedirektoratet (2021). Nasjonalt kontrollsenter skal følge opp innreisende til Norge [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 12. februar 2021, lest 23. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/beredskapsplanlegging-prioritering-og-tilsyn/nasjonalt-kontrollsenter-skal-folge-opp-innreisende-til-norge