Søk om spesialistgodkjenning i samfunnsmedisin
Søknad om spesialistgodkjenning sendes først når hele spesialistutdanningen er gjennomført. Helsedirektoratet foretar ingen forhåndsvurdering eller gir godkjenning av tjeneste før eller underveis i utdanningen.
Alle læringsmål må være godkjent i kompetanseportalen før du søker, både felles kompetansemål (FKM) og læringsmålene for din spesialitet (del 2/3).
Helsedirektoratet henter informasjon om læringsmålene direkte fra Kompetanseportalen. Du trenger derfor ikke legge ved slik dokumentasjon.
Dette må du legge ved søknaden
- Bekreftelse på gjennomført tjeneste. Bruk Helsedirektoratets standardattester:
- Hvis tjenesten er gjennomført under gammel ordning, før du konverterte over til ny spesialistutdanning, bruk:
- Hvis tjenesten er gjennomført etter overgang til ny spesialistutdanning, bruk:
- Bekreftelse på gjennomført veiledningsgruppe.
Gå nøye gjennom sjekklisten under før du søker om spesialistgodkjenning. Når søknaden din er komplett og korrekt utfylt, unngår du unødvendig lang behandlingstid.
- Bruk alltid attestene som ligger på nettsiden til spesialiteten det søkes om. Da får vi informasjonen vi trenger for å vurdere innholdet i tjenesten opp mot kravene i spesialiteten.
Merk at det er ulike attester for hhv. ny spesialistutdanning og gammel ordning. - Gå gjennom tjenesteattestene og sjekk at alle punkter og felt er fylt ut, og at de er signert.
- Hvis du søker etter gammel ordning, må du sjekke prosedyrelisten er komplett og signert (hvis det er krav om det).
- Kontroller at du har fått med alle dokumentene som er påkervd (for gammel ordning også kursbevis, prosedyrelister (der det er et krav) osv. i tillegg til tjenesteattester).
- Kontroller at alle sidene i dokumentene har kommet med i skanningen. Da unngår du for eksempel at annenhver side mangler i en attest.
- Alle dokumenter skal sendes som pdf-filer, enten enkeltvis eller samlet i én fil.
- Sorter dokumentene/filene dine, da går saksbehandlingen raskere. Dette er spesielt viktig hvis du søker etter gammel ordning: Legg for eksempel tjenesteattestene etter hverandre, så alle kursbevisene og deretter prosedyrelisten.
Søknadsskjema
Søknad sendes elektronisk via Altinn. Sjekk at søknaden inneholder alle nødvendige opplysninger og attester før du sender den.
Bekreftelse på mottatt søknad, eventuelle henvendelser om manglende dokumentasjon og vedtak vil bli sendt til deg i Altinn.
Elektronisk søknadsskjema skal benyttes. Hvis det søkes på annen måte vil søknaden bli returnert og du må søke på nytt.
Det gjøres kun unntak hvis du ikke har norsk personnummer eller D-nummer. Du må da søke på annen måte. Kontakt oss på godkjenning@helsedir.no
Informasjon om saksbehandling og gebyr