Gå til hovedinnhold
ForsidenLegemiddelhåndtering (HØRINGSUTKAST)Organisering av virksomhetens legemiddelhåndtering (§ 4)

Internkontroll

Ekstern høring:

 Høringsfrist er 1. april 2025. Mer informasjon på høringssiden.

Internkontroll i legemiddelhåndteringsforskriften tilsvarer styringssystem i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helsetjenesten § 4 (lovdata.no) "(…) den del av virksomhetens styring som omfatter hvordan virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen".

Virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester, skal etablere et internkontrollsystem. Krav til internkontroll (styringssystem) fremgår av forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (lovdata.no). Les veiledning til forskriften her: Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. 

Internkontrollen er de aktiviteter, systemer og prosesser som tas i bruk for å planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere virksomheten slik at den samsvarer med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen. Internkontrollen på legemiddelhåndteringsområdet skal være en del av virksomhetens styringssystem og inngå i den daglige driften. Virksomheten skal selv kontrollere at legemiddelhåndteringen er i tråd med legemiddelhåndteringsforskriften. Den øverste ansvarlige, virksomhetslederen, har ansvar for at det skjer.

Legemiddelhåndteringsforskriften § 4, gir i tillegg krav som gjelder legemiddelhåndtering spesifikt:

Virksomhetsleder skal sørge for internkontroll, herunder

  • Etablere og oppdatere skriftlige prosedyrer for legemiddelhåndtering. Dette innebærer, blant annet, prosedyrer for risikovurdering, evaluering, kontroll og avvikshåndtering. Prosedyrene skal gjøres kjent i virksomhet
  • Gi skriftlige bestemmelser om hvilken kompetanse helsepersonell skal ha for å utføre oppgaver innen legemiddelhåndtering. Disse bestemmelsene skal gjøres kjent i virksomheten. Les mer om kompetanse her.
  • Sørge for at helsepersonell får nødvendig opplæring og kompetanseutvikling i legemiddelhåndtering. Les mer om kompetanse her
  • Sørge for at virksomheten har et system for håndtering av legemidler i reseptgruppene A og B. Les mer om kontroll av legemidler i gruppe A og B her
  • Sørge for rutiner som kvalitetssikrer informasjonen om pasientens legemiddelbruk ved innleggelse og utskriving, og ved overføring innen virksomheten. Les mer om legemiddelinformasjon her

Relevant styringsinformasjon kan være til hjelp for virksomhetsleder i arbeid med kvalitet og kvalitetsforbedring, herunder

  • Nasjonale kvalitetsindikatorer, for eksempel nasjonal kvalitetsindikator for legemiddelgjennomgang i sykehjem og legemidler til eldre fra allmennlege
  • Folkehelseprofiler (fhi.no) 
  • Rapport for riktigere antibiotikabruk i kommunene (RAK)

Helsedirektoratet (2024). Internkontroll [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 14. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/legemiddelhandtering-horingsutkast/organisering-av-virksomhetens-legemiddelhandtering--4/internkontroll

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: