Virksomhetsleder skal sørge for at det finnes prosedyrer for håndtering av avfall ved legemiddelhåndtering. Legemidler som må kasseres skal håndteres som risikoavfall og utstyr som er brukt skal håndteres i henhold til virksomhetens prosedyre for avfallshåndtering. Dette inkluderer også legemidler som administreres og utstyr som brukes i pasienters hjem. I hjemmebaserte tjenester eier pasienten legemidlene. Ved oppstart av slike tjenester kan det være hensiktsmessig å inngå avtale med pasient/pårørende om håndtering av legemidler som ikke lenger skal brukes, eller ved dødsfall. Dersom pasienten selv er ansvarlig for oppbevaring av legemidler, er det dødsboets ansvar å destruere legemidlene. Når legemidlene oppbevares av helse- og omsorgstjenesten, bør det vurderes hvordan restbeholdningen skal håndteres ved dødsfall. Det er ikke faglig forsvarlig å utlevere reseptbelagte legemidler til pårørende.
Avfallshåndtering
Ekstern høring:
Høringsfrist er 1. april 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Helsedirektoratet (2024). Avfallshåndtering [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 02. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/legemiddelhandtering-horingsutkast/istandgjoring-og-utdeling-av-legemidler--7-og-8/avfallshandtering
Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no