Det anbefales å lage en behandlingsplan for hver enkelt person med ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse. På flere områder vil det kunne være aktuelt å sette i gang nødvendige tiltak så snart som mulig og ofte parallelt. Eksempel på det kan være å bruke assistent i skolen samtidig med å gi informasjon om ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse til barn og foreldre. For noen tiltak kan det være nødvendig å gjøre systematisk utprøving og en bestemt tid for å kartlegge nytteverdi av det aktuelle tiltak. Det gjøres ofte i forhold til legemiddelbehandling, men samme systematikk vil kunne være nyttig for andre behandlingsmåter. Dersom et hjelpetiltak viser seg ikke å ha noen nytteverdi, vil det oftes være grunn til å avslutte hjelpen og eventuelt prøve ut om det er noe annet som er virksomt.
Ved ADHD/Hyperkinetisk forstyrrelse vil det ofte være behov for flere behandlingstiltak samtidig. Valg og prioriteringer av de ulike tiltakene må baseres på dokumentasjon fra vitenskapelige studier, men det er svært få studier av kombinasjoner av ulike behandlingstiltak. En vil i stor grad måtte bruke kunnskap om de enkelte behandlingstiltakene og sette sammen en kombinasjon ut fra type problemer, alvorlighetsgrad, tilgjengelighet, brukerønsker og annet.