Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

7. Referanser

Baglio, G., Blasi, V, Intra, S.F., Castelli, I., Massaro, D., Baglio, F., Valle F., Zanette, M. & Marchetti, A. (2016). Social Competence in Children with Borderline Intellectual Functioning: Delayed Development of Theory of Mind Across All Complexity Levels. National Library og Medicine
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5073279/

Ball, O., Douglas, W., O´Brien, W., Vu, L. & Quadara, A. (2020). Good practice in delivering and evaluating interventions for young people with harmful sexual behaviours. Australia’s National Research Organisation for Women’s Safety Limited (ANROWS)
https://20ian81kynqg38bl3l3eh8bf-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2020/06/PI.17.07-Quadara-RR-YPHSB-FINAL.pdf

Barbaree, H. E., & Marshall, W. L. (2006). The Juvenile Sex Offender. New York: Guilford Press
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0734016808316826

Barra, S., Bessler, C., Landolt, M. & Aebi, M. (2017). Patterns of Adverse Childhood Experiences in Juveniles Who Sexually Offended
https://www.semanticscholar.org/paper/Patterns-of-Adverse-Childhood-Experiences-in-Who-Barra-Bessler/6d59eac9b6c52ec96f31399f3aaae2d728e8fa6e

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (2013). Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/sla/funk/konvensjon_web.pdf

Barstad, B. (2012). Utviklingshemmede og pornografi
https://stiftelsensor.no/images/tidsskriftarkiv/2012/5/Utviklingshemmede%20og%20pornografi.pdf

Berge, U., Gjermestad, K, Haugland, S., Høium, K. & Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget

Blasingame, G.D. (2005). Developmentally disabled persons with sexual behavior problems: Treatment, management, supervision. American Psychological Association
Developmentally disabled persons with sexual behavior problems: Treatment, management, supervision, 2nd ed. (apa.org)

Blasingame, G. D. (2018). Risk Assessment of Adolescents with Intellectual Disabilities Who Exhibit Sexual Behavior Problems or Sexual Offending Behavior
file:///C:/Users/sange/Downloads/RiskAssessmentofAdolescentswithIDandSPOB2018%20(1).pdf

Bogetun, G., Kristiansen, H. M & Ovrid, T. (2014). Håndbok. Utviklingshemming og seksualitet, Forebygge og håndtere overgrep
https://www.statsforvalteren.no/siteassets/utgatt/fm-finnmark/dokument-fmfi/helse-og-sosial/utviklingshemming/handbok-utviklingshemming-og-seksualitet---forebygge-og-handtere-overgrep---psykososial-oppfolging.pdf

Borg, E. & Lyng, S., T. (2019). Sosialfaglig kompetanse i skolen. Fellesorganisasjonen (FO)
https://www.fo.no/getfile.php/1319574-1569406570/Bilder/FO%20mener/Brosjyrer/Sosialfaglig%20kompetanse%20i%20skolentil_nett.pdf

Borgan, E. (2022). 9 av 10 autistiske kvinner hadde opplevd seksuelle overgrep. Forskning.no
https://forskning.no/psykologi-vold/9-av-10-autistiske-kvinner-hadde-opplevd-seksuelle-overgrep-viser-ny-forskning/2021964

Brown-Lavoie, S. M., Viecili, M., A & Weiss, J., A. (2014). Sexual Knowledge and Victimization in Adults with Autism Spectrum Disorders
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24664634/

Chan, K., K., S & Lam, C., B., (2016). Parental maltreatment of children with autism spectrum disorder: A developmental-ecological analysis. Science Direct
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1750946716301088?via%3Dihub

Dahl, N, C. (2023) Skyldig? Funksjonshemmedes møte med strafferettspleien. Universitetsforlaget

Direktoratet for e-helse ICD-10. F84 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse
https://finnkode.ehelse.no/#icd10/0/0/0/2599546

Direktoratet for e-helse ICD-10. F70-F79 Psykisk utviklingshemming
https://finnkode.ehelse.no/#icd10/0/0/0/2596295

Eggen, K., Fjeld, W., Malmo., S. & Zachariassen (2014). Utviklingshemming og seksuelle overgrep – rettsvern, forebygging og oppfølging
https://bibliotek.bufdir.no/BUF/101/Utviklinghemning_seksuelle_overgrep_nett.pdf?_gl=1*1766snn*_ga*NDcxMTIzODY5LjE2MTczNjUxNTc.*_ga_E0HBE1SMJD*MTY1NjY5NTE2MS4yNi4wLjE2NTY2OTUxNjEuMA..

Finkelhor, D., Ormrod, R. and Chaffin, M. (2009). Juveniles Who Commit Sex Offenses Against Minors. Juvenile Justice Bulletin.
https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453edsnp55rrgjct55))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1971279

Ford, J. V., Corona-Vargas, E., Cruz, M., Fortenberry, J., D., Kismodi, E., Philpott, A., Rubio-Aurioles, E. & Coleman, E. (2022). The World Association for Sexual Health’s Declaration on Sexual Pleasure: A Technical Guide. International Journal of Sexual Health
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19317611.2021.2023718

Frawley, P., Wilson, N. J., O`Shea, A. & Josefsson, K.A. (2022). Access to Sexual Health Services and Support for People with Intellectual and Developmental Disabilities. National Library of Medicine
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9159772/

Friestad, C., Johnsen, B., Storvik, B., L og Søndenaa, E. (2020). Innsatte med utviklingshemming – en deskriptiv undersøkelse av ulike etaters arbeid med identifikasjon og tilrettelegging. Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter – KRUS
https://bufdir.no/globalassets/global/nbbf/funksjonsnedsettelse/innsatte_med_utviklingshemming_en_deskriptiv_undersokelse_av_ulike_etaters_arbeid_med_identifikasjon_og_tilrettelegging.pdf

Gillberg, C. (2010). The ESSENCE in child psychiatry: Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations. National Library of Medicinehttps://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20634041/

Grøvdal, Y. (2013). Mellom frihet og beskyttelse? Vold og seksuelle overgrep mot mennesker med psykisk utviklingshemming – en kunnskapsoversikt. Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress
https://www.nkvts.no/content/uploads/2020/01/mellom-frihet-og-beskyttelse-1.pdf#page45

Hackett, S. (2014). Children and young people with harmful sexual behaviours
https://tce.researchinpractice.org.uk/wp-content/uploads/2020/05/children_and_young_people_with_harmful_sexual_behaviours_research_review_2014.pdf

Hackett, S., Phillips, J., Masson, H. & Balfe, M (2013). Individual, family and abuse characteristics of 700 British child and adolescent sexual abusers
https://www.semanticscholar.org/paper/Individual%2C-family-and-abuse-characteristics-of-700-Hackett-Phillips/be5c9883b4fce6440346ff9edee03c4c4a5ab3b2

Halvorsen, M., Mathiasen, B., Sundby, J., Myrbakk, E., Brøndbo, P. H, Steinsvik O. O. & Martinussen (2014). Psykisk helse hos barn og unge med lavt evnenivå. Psykologtidsskriftet
https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2014/03/psykisk-helse-hos-barn-og-unge-med-lavt-evneniva#:~:text=Med%20lavt%20evneniv%C3%A5%20eller%20lav%20IQ%20mener%20vi,med%20diagnosegruppen%20psykisk%20utviklingshemning%20i%20ICD-10%20%28WHO%2C%201992%29.

Hassiotis, A. (2016). Borderline intellectual functioning and neurodevelopmental disorders: prevalence, comorbidities and treatment approaches. University college London
file:///C:/Users/sange/Downloads/AMHID-Hassiotis06-2015-0028%20(2).pdf

Helsedirektoratet (u.å). Utredning og diagnostisering av utviklingshemming
https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/utredning-og-diagnostisering-av-utviklingshemming/Rapport%20om%20utredning%20og%20diagnostisering%20av%20psykisk%20utviklingshemming.pdf/_/attachment/inline/f6c8ed73-c1d0-4819-9f83-b69bfbe17f38:bd58feb11efd678f91da43e173453bcef93ffb97/Rapport%20om%20utredning%20og%20diagnostisering%20av%20psykisk%20utviklingshemming.pdf

Helsedirektoratet (2021) Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming

Helsekompetanse (u.å.). Samliv og seksualitet.
https://min.helsekompetanse.no/mod/book/view.php?id=2030&chapterid=1360

Helse- og omsorgsdepartementet (2016). Snakk om det! Strategi for seksuell helse (2017-2022).
https://www.regjeringen.no/contentassets/284e09615fd04338a817e1160f4b10a7/strategi_seksuell_helse.pdf

Hénault, I. (2022). Asperger syndrom og seksualitet. BE-NI forlag DA

Herrick S. J. & Datti P. A. (2022). Autism Spectrum Disorder and Sexual Minority Identity: Sex Education Implications, American Journal of Sexuality Education https://doi.org/10.1080/15546128.2021.2002225

Holden, B. (2009). Utfordrende atferd og utviklingshemming. Gyldendal akademisk

Holden, B. (2010). Aksept og unngåelse av utfordrende atferd hos personer med utviklingshemning. Stiftelsen SOR
https://stiftelsensor.no/images/tidsskriftarkiv/2010/2/SOR_Rapport_2_2010-Holden-Aksept_og_unng_else_av_utfordrende_atferd.pdf

Holden, B. (2013a). Miljøbehandling. En atferdsanalytisk tilnærming. Gyldendal akademisk

ICD-11 (2023a) for Mortality and Morbidity Statistics. 6A00.0 Disorders of intellectual development, mild
https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f1207960454

ICD-11 (2023b) for Mortality and Morbidity Statistics. 6A00.1 Disorders of intellectual development, moderate
https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f759942676

JanusCenteret (2003-2021). Januscenterets statusrapport XVIII
https://www.januscentret.dk/wp-content/uploads/2022/04/Statusrapport-JanusCentret-2003-2021.pdf

Jensen, M., Garbo, E., Kleive, H., Grov, Ø. & Hysing, M. (2016). Gutter i Norge med skadelig seksuell atferd. Psykologtidsskriftet
https://psykologtidsskriftet.no/vitenskapelig-artikkel/2016/05/gutter-i-norge-med-skadelig-seksuell-atferd?redirected=1

Jensen, M., Smid & Bøe (2020). Characteristics of adolescent boys who have displayed harmful sexual behaviour (HSB) against children of younger or equal age. BMC Psychology
file:///C:/Users/sange/Downloads/s40359-020-00490-6.pdf

Jensen, M., (2020). "De utstøtte". Tidsskrift for Norsk psykologforening, 57 (12), 906-909.
https://psykologtidsskriftet.no/debatt/2020/12/de-utstotte

Jopp, D. A. & Keys, C. B (2001). Diagnostic overshadowing reviewed and reconsidered. American Journal of Mental Retardation
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11531461/

Josefsson, K. A & Solberg, A., S. (2022). Kartlegging av SRHR i forskrift og lokale program-, studie og emneplaner for utvalgte utdanningsløp i Norge. Institutt for Atferdsvitenskap, Oslo Metropolitan University, Oslo
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3045676/Rapport%20Kartlegging%20av%20SRHR%20i%20utdanninger%20%281%29.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Kommunal- og moderniseringsdepartementet (2022). Inntektssystemet for kommunar og fylkeskommunar 2022. Grønt hefte
https://www.regjeringen.no/contentassets/744de1ad6f0f4df09311c33edd01ae99/2022/gront-hefte-2022.pdf

Kripos. (2017). Mindreårige anmeldt for voldtekt i 2016.
https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/voldtekt-og-seksuallovbrudd/mindrearige-anmeldt-for-voldtekt-i-2016_web.pdf

Krumsvik, R., J. (2022). Digital competence across the education and health sector. Nordic Journal of Digital Literacy
https://www.idunn.no/doi/10.18261/njdl.17.3.1

Kruse, A. (2011). Unge som begår seksuelle overgrep. Oslo: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress.

Kvam, L. & Jakobsen, K. (2018). Gråsonegruppa. Arbeidsinkludering av unge med kognitive utfordringer. Fakultet for Medisin og Helsevitenskap NTNU
file:///C:/Users/sange/Downloads/grasonegruppa-sluttrapport%20(3).pdf

Landelijk Kenniscentrum LVB (2022). Toepasbare kennis over LVB
https://www-kenniscentrumlvb-nl.translate.goog/?_x_tr_sl=nl&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc

Levitas, A. S., & Gilson, S., F., (2001). Predictable crises in the lives of people with mental retardation. American Psychological Association.
https://psycnet.apa.org/record/2002-12424-001

Lorentzen, E. (2008). Psykisk utviklingshemming – hvordan stilles diagnosen? Tidsskriftet Den norske legeforening
https://tidsskriftet.no/2008/01/kronikk/psykisk-utviklingshemning-hvordan-stilles-diagnosen

Meld. St. 26 (2014-2015). Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet. Det kongelige barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
https://www.regjeringen.no/contentassets/d30685b2829b41bf99edf3e3a7e95d97/no/pdfs/stm201420150026000dddpdfs.pdf

Meld. St. 45 (2012-2013). Frihet og likeverd – Om mennesker med utviklingshemming. Det kongelige barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
https://www.regjeringen.no/contentassets/41a94b47679f477086d3f537d401d50a/no/pdfs/stm201220130045000dddpdfs.pdf

Mijn gezondheidsgids (2020). Hulp voor jongeren met een licht verstandelijke beperking
https://www-mijngezondheidsgids-nl.translate.goog/neurologie/lvb/hulp-voor-jongeren-met-een-licht-verstandelijke-beperking/?_x_tr_sl=nl&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=op,sc

Murphy, G., H. & O`Callaghan, A. (2004). Capacity of adults with intellectual disabilities to consent to sexual relationships. Cambridge Core
https://www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/abs/capacity-of-adults-with-intellectual-disabilities-to-consent-to-sexual-relationships/7333FF866B98B1C819E9BF5290D39759

NAKU (2021). Den medisinske diagnosen psykisk utviklingshemming. Kunnskapsbanken. NAKU – Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming
https://naku.no/kunnskapsbanken/diagnose-psykisk-utviklingshemming-icd-10

NAKU (2022). Seksualitet. Kunnskapsbanken. NAKU – Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming
https://naku.no/kunnskapsbanken/seksualitet

Nederlands Jeugdinstituut (2022). Seksueel grensoverschrijdend gedrag
https://www-nji-nl.translate.goog/seksueel-grensoverschrijdend-gedrag?_x_tr_sl=nl&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=op,sc

Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk (2022). Barn og ungdom som utøver vold, deres psykiske helse og andre risiko- og beskyttende faktorer – en kortfattet kunnskapsoppsummering

NOU 2016:17. På lik linje. Åtte løft for å realisere grunnleggende rettigheter for personer med utviklingshemming
https://www.regjeringen.no/contentassets/b0baf226586543ada7c530b4482678b8/no/pdfs/nou201620160017000dddpdfs.pdf

NOU 2017:12. Svikt og svik. Gjennomgang av saker hvor barn har vært utsatt for vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt
https://www.regjeringen.no/contentassets/a44ef6e251cd443396588483e97402ab/no/pdfs/nou201720170012000dddpdfs.pdf

NOU 2020:1. Tjenester til personer med autismespekterforstyrrelser og til personer med Tourettes syndrom
https://www.regjeringen.no/contentassets/91c0032472934440af6fd496cf12301d/no/pdfs/nou202020200001000dddpdfs.pdf

Nouwens, P. J. G, Lucas, R., Nienke, Smulders, N. B. B., Embregts, P. J. C. M. & Nieuwenhuizen, C. (2017). Identifying classes of persons with mild intellectual disability or borderline intellectual functioning: a latent class analysis. BMC Psychiatry

https://bmcpsychiatry.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s12888-017-1426-8.pdf

NSPCC (2021) Statistics briefing: harmful sexual behaviour
https://learning.nspcc.org.uk/media/1661/statistics-briefing-harmful-sexual-behaviour.pdf

O’Callaghan, D. (2004). Adolescents with intellectual diabilities who sexually harm: intervention design and implementation. In G. O’Reilly, W. L. Marshall, A. Carr & R. Beckett (Eds.), The Handbook of Clinical Intervention with Young People who Sexually Abuse. USA og Canada: Brunner and Routledge.

Oslo universitetssykehus (2020). Utviklingshemming hos barn og unge. Helsenorge.no
https://www.helsenorge.no/sykdom/hjerne-og-nerver/utviklingshemming-hos-barn-og-unge

Store norske leksikon (2021) IQ. Raaheim, K., Teigen, K. H., og Ystenes M.
https://snl.no/IQ

Regjeringen, NOU 2020:1. Tjenester til personer med autismespekterforstyrrelser og til personer med Tourettes syndrom
https://www.regjeringen.no/contentassets/91c0032472934440af6fd496cf12301d/no/pdfs/nou202020200001000dddpdfs.pdf

Risberg, O. (2004). Vem vill vara ihop med mig då? Om behandling, sexuella övergrepp och utvecklingsstörning. Sverige: Rädda Barnen
http://www.anneliegrafiskform.se/bocker/pdf/Vem%20vill%20vara.pdf

Rivard, M., Terroux, A., Mercier, C. & Parent-Boursier, C. (2015). Indicators of intellectual disabilities in young children with autism spectrum disorders. National Library of Medicine
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25070470/

Roman-Urrestarazu, A., van Kessel, R., Allison, C., Mattews, F., E., Brayne, C. & Baron-Cohen, S. (2021). Association of Race/Ethnicity and Social Disadvantage With Autism Prevalence in 7 Million School Children in England. National Library of Medicine
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33779707/

Schaafsma, D., Kok, G., Stoffelen, J., M., T. & Curfs, L., M., G. (2014). Identifying Effective Methods for Teaching Sex Education to Individuals With Intellectual Disabilities: A Systematic Review. The Journal of Sex Research.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00224499.2014.919373

Sevlever, M, Roth, E. R. & Gillis J. M. (2013). Sexual Abuse and Offending in Autism Spectrum Disorders
https://link.springer.com/article/10.1007/s11195-013-9286-8

Socialstyrelsen (2021). Videnopsamling om børn og unge med seksuelt bekymrende eller krænkende adferd
file:///C:/Users/sange/Downloads/Vidensopsamling%20om%20b%C3%B8rn%20og%20unge%20med%20seksuelt%20bekymrende%20eller%20kr%C3%A6nkende%20adf%C3%A6rd%20-%2004-02-2021%20(8).pdf

Sosial- og helsedirektoratet (2007). Vi vil, vi vil, men får vi det til? https://naku.no/sites/default/files/vivilvivil%5B1%5D%5B1%5D_0.pdf

Stiftelsen SOR. (u.å). Voksne med borderline intellektuell fungering eller lett utviklingshemning og ikke-smittsomme sykdommer. Hentet 17.01.2023
https://stiftelsensor.no/nyheter/item/voksne-med-borderline-intellektuell-fungering-eller-lett-utviklingshemning-og-ikke-smittsomme-sykdommer

Stop It Now (2022). Preventing harmful sexual behaviour: evaluating the Risk of Online Sexual Abuse (ROSA) Project
https://www.stopitnow.org.uk/home/media-centre/news/preventing-harmful-sexual-behaviour-evaluating-the-risk-of-online-sexual-abuse-rosa-project/

Staksrud, Elisabeth & Ólafsson, Kjartan (2019). Tilgang, bruk, risiko og muligheter. Norske barn på Internett. Resultater fra EU Kids Online-undersøkelsen i Norge 2018. EU Kids Online og Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.
https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72793/eu-kids-online-hovedrapport-for-norge-2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Strange, M. (2003-2020). Center for børn og unge mellem 4 og 18 år med seksuelt bekymrende eller seksuelt krænkende adferd. Statusrapport XVII. JanusCenteret
https://www.januscentret.dk/wp-content/uploads/2021/05/JanusCentret-Statusrapport-XVI-2003-2020-1.pdf

Sullivan, P., M. & Knutson, J., F. (2000). Maltreatment and disabilities: A population-based epidemiological study. American Psychological Association.
https://psycnet.apa.org/record/2001-03201-002

Suren, P. (2020). Faktaark. Autisme. Folkehelseinstituttet
https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/autisme---faktaark/

Svea, G. B, Blix, L. & Søndenaa, E. (2022a). Personal and sexual boundaries: the experiences of people with intellectual disabilities. BMC Public Health
https://link.springer.com/epdf/10.1186/s12889-022-14181-x?sharing_token=G5HnSXenPGJaoRe5fE-F4G_BpE1tBhCbnbw3BuzI2RM0lnPBiXKzTr_p_LwrS9iQDLuyhgGjYwcT3PoosGgEubS65d6QcHlXeuTzBNwPkUvG3NAxDfsYhKzCjO8qMZf4c0i-xsSv5EHyRGmQ_CV88JfWuEASaoYXnI6kz8tlNDM=

Svea G., B., Hassel, B. & Søndenaa, E. (2022b). People with intellectual disabilities and harmful sexual behavior: Professionals' views on the barriers to prevent harm. Wiley
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/jar.13048

Svendsen, S., H., B. og Furunes, M., G. (2022). Mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/3030540/Rapport%2bMulighetsrom%2bfor%2bhelhetlig%2bseksualitetsundervisning%2bi%2blutd.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sørensen, K., Hansen, M., Strange M., Egede, S. & Græsholt-Knudsen T. (2021). Seksuelle overgreb mod børn og unge. En antologi om forebyggelse og behandling. Forskningsnetværket om seksuelle overgreb mod børn
https://www.januscentret.dk/wp-content/uploads/2022/03/Seksuelle-overgreb-Antologi-2021.pdf

Søndenaa, E., Rasmussen, K., Palmstierna, T. & Nøttestad, J. (2008). The prevalence and nature of intellectual disability in Norwegian prisons. Journal of Intellectual Disability Reaserch
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2788.2008.01072.x

Søndenaa, E. & Spro, M (2016). Lettere psykisk utviklingshemmede i strafferettslig forstand – En gjennomgang av alle registrerte saker fra Lovdata 2002–2014
https://www.researchgate.net/publication/309003442_Lettere_psykisk_utviklingshemmede_i_strafferettslig_forstand_-_En_gjennomgang_av_alle_registrerte_saker_fra_Lovdata_2002-2014

Wieland, J. & Zitman, F. G. (2016). It is time to bring borderline intellectual functioning back into the main fold of classification systems. National Library of Medicine
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27512590/

Vizard, E., Hickey, N., French, L & McCrory E. (2007). Children and adolescents who present with sexually abusive behaviour: A UK descriptive study. The Journal of Forensic Psychiatry & Psychology
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14789940601056745

Vorland, N., Selvik, S, Hjorthol T. Kanten, A. B., & Blix, I. (2018). Tverretatlig samarbeid om barn og unge med problematisk eller skadelig seksuell atferd. NKVTS
https://www.nkvts.no/content/uploads/2018/09/NKVTS_Rapport_3-18_SSA.pdf

Wissink, I., B., van Vugt, E. Moonen, X., Stams, G., J., M. & Hendriks, J. (2015). Sexual abuse involving children with an intellectual disability (ID): A narrative review. ScienceDirect
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0891422214003977?via%3Dihub

World Health Organization (2006). Sexual health
https://www.who.int/health-topics/sexual-health#tab=tab_2

Sist faglig oppdatert: 27. mars 2023