Avsluttende samtale
I avsluttende samtale skal tilbakemelding fra pasient og/eller foreldre om hvordan de har opplevd tilbudet de har fått gjennomgås.
Behandler og ev andre som har vært involvert i utredningen eller behandlingen deltar sammen med pasient og/eller foreldre. Hensikten med en avsluttende samtale er at pasienten og/eller foreldre kan beskrive sine erfaringer med behandlingen. Dersom pasient og/eller foreldre ønsker det, kan behandler tilby en oppfølgingssamtale 3-6 mnd. etter utskriving.
I tillegg bør følgende gjennomgås og inngå i epikrisen:
- Plan for videre tiltak og ansvar for dem, inkludert ivaretakelse av somatisk helse
- Kriseplan som er forankret hos involverte aktører
- Aktuelle avtaler, henvisninger og søknader
- Oppdatert legemiddelliste
- Eventuelt sykemelding
- Risikovurdering der det er behov, med beskrivelse av aktuelle tiltak
- Fastlege og henviser bør informeres om aktuelle suicidvurderinger/voldsrisikovurderinger og eventuelle igangsatte tiltak
Dersom pasienten og eventuelt pårørende ønsker det bør kontaktinformasjon til relevante bruker- og pårørendeorganisasjoner gis (se oversikt på helsenorge.no).
Pakkeforløpet bør ikke avsluttes før det er sendt epikrise til fastlege og henviser.
Se innsatsområde for trygg utskrivning (PDF itryggehender24-7.no).
Sist faglig oppdatert: 30. januar 2019 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2001). Avsluttende samtale [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 30. januar 2019, lest 16. mai 2022). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/pakkeforlop/psykiske-lidelser-barn-og-unge/avslutning-og-videre-oppfolging-psykiske-lidelser-pakkeforlop-barn-og-unge/avsluttende-samtale