Nasjonal ordning for innkjøp og fordeling av smittevernutstyr

Det er opprettet en nasjonal ordning for å sikre innkjøp og fordeling av smittevernutstyr til spesialisthelsetjenesten og til den kommunale helse- og omsorgstjenesten.

De fire regionale helseforetakene har et felleseid selskap, Sykehusinnkjøp, som står for innkjøp for hele spesialisthelsetjenesten. Kommunene har ikke en slik felles aktør og står for innkjøp selv.

Nå er det en spesiell situasjon i verdensmarkedet med enorm etterspørsel og problemer med produksjon, logistikk, stengte grenser og mindre kapasitet i lufttrafikken.

Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet har gitt de regionale helseforetakene og Sykehusinnkjøp i oppgave å sørge for nasjonale innkjøp, slik at spesialisthelsetjenesten også kan bidra med smittevernutstyr til den kommunale helse- og omsorgstjenesten.

Innkjøpene koordineres av Helse Sør-Øst RHF som har et nasjonalt lager over smittevernutstyr som nå anskaffes av Sykehusinnkjøp.

Videre er det opprettet en nasjonal ordning for fordeling av smittevernutstyr til kommuner i samarbeid med helseforetak

Les mer hos Helse Sør-Øst RF

Les brev fra Helsedirektoratet til kommunene

------------------

NB! Status for lovverk og anbefalinger om covid-19 kan endre seg raskt. Eldre nyhetssaker bør derfor ikke brukes som kilde til lovverk eller helsefaglige anbefalinger.

Først publisert: 24.03.2020 Sist faglig oppdatert: 24.03.2020