Nå er det Stopptober igjen!

Over halvparten av de som røyker sier de vil slutte på sikt. Stopptober gir deg anledningen til å slutte

stop2.jpg

For tredje år på rad lanserer Helsedirektoratet Stopptober – en anledning til å gjøre et slutteforsøk i 28-dager gjennom oktober.

– Dersom man kommer gjennom de 28 første dagene uten røyk, har man fem ganger så stor sjanse for å lykkes i å slutte for godt, sier avdelingsdirektør Jakob Linhave. – I Stopptober står en samlet helsetjeneste klar til å gi motivasjon og råd for å gjøre et slutteforsøk enklere, sier han.

Det å kombinere legemidler til røykeslutt med slutteveiledning gir størst sjanse for å lykkes.

– Det er likevel viktig å finne det som passer for deg. Legen din, apotekene eller frisklivssentralen kan hjelpe deg å finne metoden som gjør at du lykkes, sier han.   

For å hjelpe deltakerne gjennom Stopptober har Helsedirektoratet fulgt fire sluttere i 28 dager for å følge deres sluttereise. Det hele er dokumentert i artikler, videodagbøker og felles videomøter i Dagbladet i september og oktober. – Å få være med ekte folk som slutter, se oppturer, nedturer og hvor ulikt det oppleves for de fire, kan bidra til å gjøre det litt mindre skummelt å gjøre et slutteforsøk selv, sier Linhave.

Norges mest populære folkehelse-app

Slutta-appen for snus- og røykeslutt er lastet ned over 800 000 ganger. Dette gjør den til en av de mest nedlastede helse-appene i Norge. Bare under Stopptober i fjor hadde appen nesten 12000 nedlastninger.

– Internasjonal forskning viser at digitale verktøy for røykeslutt dobler sjansen for å klare å slutte. Med Slutta-appen får du gratis, personlig sluttehjelp med motivasjon, kunnskap og råd rett i lomma, sier Linhave. – Nå kommer Slutta i ny drakt, og har fått flere funksjoner så appen skal være motiverende for enda flere.  

– Vi ønsker alle lykke til med Stopptober, og oppfordrer de som skal slutte til å snakke med fastlegen eller en slutteveileder på den lokale frisklivssentralen, bruke nikotinlegemidler og få råd på apoteket, og laste ned Slutta-appen, sier Linhave.

7 tips til deg som skal slutte å røyke

  • BESTEM DEG
    Bestem deg for en dato du skal slutte. Last gjerne ned Slutta-appen og legg inn sluttedatoen din. Appen starter nedtelling og sender deg meldinger med tips til forberedelser.
  • FORTELL
    Fortell venner og familie at du skal slutte. Da blir beslutningen mer forpliktende. Du får også større forståelse fra andre hvis du er litt sur og grinete de første dagene.
  • ABSTINENS
    Gruer du deg til nikotinabstinens? Bruk dagene i forkant til å snakke med fastlegen eller apoteket om nikotinlegemidler. Lytt gjerne til råd fra dem du kjenner som har sluttet. Bestem deg for om du vil trappe ned i forkant, eller snuse og røyke som vanlig fram til sluttedatoen din.
  • VISUALISERING
    Idrettsutøvere bruker visualisering for å nå målene sine – gjør det du også! Tenk på situasjoner hvor du tidligere røykte eller snuste. Se for deg den samme situasjonen, men at du ikke røyker og snuser, og at du synes det er ok. Bildet du lager forteller deg at det går bra. Gjør dette så ofte du kan.
  • FRISTELSER
    Tenk gjennom før du slutter hvilke fristelser som vil komme. I hvilke situasjoner vil det være vanskeligst å la være å snuse eller ta en røyk? Se for deg disse situasjonene på forhånd, og bestem deg for én eller flere løsninger. Lag dine egne «hvis-så»-planer: Hvis jeg blir tilbudt røyk på fest, så skal jeg si nei takk, jeg røyker ikke. Hvis jeg får røyksug, så skal jeg drikke et glass kaldt vann.
  • De første dagene er gjerne verst, så enkelte situasjoner og steder kan det være lurt å unngå helt akkurat da.
  • BELØNNINGER
    Premier deg selv for at du følger planen. Sett av pengene som du ellers bruker på snus eller røyk til å kjøpe noe du ønsker deg. Begynnelsen er ofte verst, så gi deg selv den første premien gjerne allerede etter ett døgn. Ikke vent for lenge med neste premie.
  • FORDELER
    Aller sist: Skriv en liste over alle fordelene med å være snus- og røykfri, og dine grunner til å slutte. Oppbevar listen lett tilgjengelig slik at du kan ta den fram med jevne mellomrom.

Først publisert: 01.10.2020 Sist faglig oppdatert: 01.10.2020