Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Nå er det Stopptober igjen!

Illustrasjon: Skjermdump fra Dagbladet

Illustrasjon: Skjermdump fra Dagbladet

Først publisert: 18.10.2021 Sist faglig oppdatert: 18.10.2021

Over halvparten av de som røyker sier de vil slutte på sikt. Stopptober gir dem anledningen.

For fjerde år på rad kjører Helsedirektoratet Stopptober – kampanjen som oppfordrer til å stumpe røyken i 28 dager gjennom oktober.

– Dersom man kommer seg gjennom de 28 første dagene uten røyk, har man fem ganger så stor sjanse for å lykkes i å slutte for godt, forteller avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Jakob Linhave.

I Stopptober står helsepersonell, blant annet leger og optikere, farmasøyter og tannleger, klare til å gi motivasjon og råd for å gjøre et slutteforsøk enklere. Og ikke bare helsetjenesten gir støtte – i Stopptober er det flere som gjør et slutteforsøk sammen, og dermed kan finne støtte og motivasjon i hverandre.

– En del av årets kampanje består av å følge tett på hverdagen til fem røykere som gjør et slutteforsøk. Både oppturer og nedturer dokumenteres, og vi håper dette viser alle sluttere at de ikke er alene i å kjenne på mange følelser, sier Linhave.

Reisen til de fem slutterne er dokumentert i artikler, videodagbøker og kortfilmer i Dagbladet i september og oktober. Deltakerne kan du følge med på her:

Norges mest populære folkehelse-app

Slutta-appen for snus- og røykeslutt er snart lastet ned en million ganger. Dette gjør den til en av de mest nedlastede helse-appene i Norge. Bare under Stopptober i fjor hadde appen nesten 12 000 nedlastninger.

– Internasjonal forskning viser at digitale verktøy for røykeslutt dobler sjansen for å klare å slutte. Med Slutta-appen får du gratis, personlig sluttehjelp med motivasjon, kunnskap og råd rett i lomma, sier Linhave.

Høsten 2021 har appen fått en ny drakt, og funksjonene er bedret.

– Vi ønsker alle lykke til med Stopptober, og oppfordrer de som skal slutte med tobakk til å snakke med fastlegen eller en slutteveileder på den lokale frisklivssentralen, bruke nikotinlegemidler og få råd på apoteket. Ikke glem å laste ned Slutta-appen!

7 tips til deg som skal slutte å røyke

  • BESTEM DEG
    Bestem deg for en dato du skal slutte. Last gjerne ned Slutta-appen og legg inn sluttedatoen din. Appen starter nedtelling og sender deg meldinger med tips til forberedelser.
  • FORTELL
    Fortell venner og familie at du skal slutte. Da blir beslutningen mer forpliktende. Du får også større forståelse fra andre hvis du er litt sur og grinete de første dagene.
  • ABSTINENS
    Gruer du deg til nikotinabstinens? Bruk dagene i forkant til å snakke med fastlegen eller apoteket om nikotinlegemidler. Lytt gjerne til råd fra dem du kjenner som har sluttet. Bestem deg for om du vil trappe ned i forkant, eller snuse og røyke som vanlig fram til sluttedatoen din.
  • VISUALISERING
    Idrettsutøvere bruker visualisering for å nå målene sine – gjør det du også! Tenk på situasjoner hvor du tidligere røykte eller snuste. Se for deg den samme situasjonen, men at du ikke røyker og snuser, og at du synes det er ok. Bildet du lager forteller deg at det går bra. Gjør dette så ofte du kan.
  • FRISTELSER
    Tenk gjennom før du slutter hvilke fristelser som vil komme. I hvilke situasjoner vil det være vanskeligst å la være å snuse eller ta en røyk? Se for deg disse situasjonene på forhånd, og bestem deg for én eller flere løsninger. Lag dine egne «hvis-så»-planer: Hvis jeg blir tilbudt røyk på fest, så skal jeg si nei takk, jeg røyker ikke. Hvis jeg får røyksug, så skal jeg drikke et glass kaldt vann.
  • De første dagene er gjerne verst, så enkelte situasjoner og steder kan det være lurt å unngå helt akkurat da.
  • BELØNNINGER
    Premier deg selv for at du følger planen. Sett av pengene som du ellers bruker på snus eller røyk til å kjøpe noe du ønsker deg. Begynnelsen er ofte verst, så gi deg selv den første premien gjerne allerede etter ett døgn. Ikke vent for lenge med neste premie.
  • FORDELER
    Aller sist: Skriv en liste over alle fordelene med å være snus- og røykfri, og dine grunner til å slutte. Oppbevar listen lett tilgjengelig slik at du kan ta den fram med jevne mellomrom.

Abonner på nytt eller oppdatert innhold