3.9: Forskningspraksis som en integrert del av spesialistutdannelsen for LIS2/3 forutsetter at virksomheten sørger for at LIS får individuell veiledning
LIS 2/3 som går i en utdanningsstilling kan ha forskningspraksis som en del av utdannelsen (Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer §2, femte og sjette ledd, s. 19). Dette forutsetter blant annet at individuell veiledning skjer iht. gjeldende regler om spesialistutdanning. Dette er noe annet enn forskningsveiledning som vil komme i tillegg.
Forskningspraksis kan være relevant for å oppnå felles kompetansemål, eksempelvis FKM-LM-13 som er en del av felles kompetansemodul Forskningsforståelse, men også andre læringsmål avhengig av type forskningsprosjekt (Spesialistforskriften). Dersom vesentlig del av spesialistutdanningen er gjennomført ved godkjent eller registrert utdanningsvirksomhet og LIS2/3 har oppnådd alle læringsmål iht. spesialistforskriften, kan resterende tid brukes til forskningsvirksomhet. Dette forutsetter at LIS får individuell veiledning iht. til gjeldende regelverk.
Når forskning foregår utenfor utdanningsvirksomheten bør integrert forskningspraksis baseres på avtaler som er inngått med relevant forskningsorganisasjon (eksempelvis universiteter og vitenskapelige høyskoler).
Referanser
Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (lovdata.no).
Bakgrunnsdokumenter
Helsedirektoratet (2020). 3.9: Forskningspraksis som en integrert del av spesialistutdannelsen for LIS2/3 forutsetter at virksomheten sørger for at LIS får individuell veiledning [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 17. desember 2020, lest 14. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/virksomhetens-leders-rolle-og-oppgaver-i-veiledning/3.9-forskningspraksis-som-en-integrert-del-av-spesialistutdannelsen-for-lis2-3-forutsetter-at-virksomheten-sorger-for-at-lis-far-individuell-veiledning