3.7: Dersom oppgaven med å godkjenne læringsmål delegeres er det leders ansvar å påse at en tilstrekkelig nøytral vurdering av LIS er sikret og at veileder ikke havner i en uheldig dobbeltrolle
Beskrivelse av funksjonene til veileder, supervisør og leder er å forstå som rollebeskrivelser og ikke personer. Dette betyr at rollene i prinsippet kan utøves av samme person. Leder kan delegere oppgaven med å godkjenne læringsmål, men ansvaret kan ikke delegeres (Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer §26, første ledd, s. 69). For å forhindre at veileder får en uheldig dobbeltrolle som vil kunne skape lojalitetskonflikt og for å sikre tilstrekkelig nøytral vurdering av LIS, bør leder likevel unngå å delegere godkjenning av læringsmål til veileder. Se også rådet om at veileder skal vurdere kompetanse hos LIS knyttet til alle læringsmål i kapittel 5.
Referanser
Bakgrunnsdokumenter
Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (lovdata.no).
Helsedirektoratet. (2016) Arbeidsgruppe 4 - Rapport Veiledning av LIS i ny spesialiststruktur.
Helsedirektoratet (2019). Nasjonal veileder. Kompetansevurdering av leger i spesialisering.
Helsedirektoratet (2020). 3.7: Dersom oppgaven med å godkjenne læringsmål delegeres er det leders ansvar å påse at en tilstrekkelig nøytral vurdering av LIS er sikret og at veileder ikke havner i en uheldig dobbeltrolle [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 17. desember 2020, lest 14. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/virksomhetens-leders-rolle-og-oppgaver-i-veiledning/3.7-dersom-oppgaven-med-a-godkjenne-laeringsmal-delegeres-er-det-leders-ansvar-a-pase-at-en-tilstrekkelig-noytral-vurdering-av-lis-er-sikret-og-at-veileder-ikke-havner-i-en-uheldig-dobbeltrolle