ForsidenVeiledning av leger i spesialisering (høringsutkast)Virksomhetens/leders rolle og oppgaver i veiledning

3.2: Leder i utdanningsvirksomheten bør påse at veileder er oppnevnt og kjent for LIS så raskt som mulig etter tiltredelse, og det bør være størst mulig grad av kontinuitet i veiledningen

Råd

Siden veileder, ifølge Spesialistforskriften, skal følge med på faglig progresjon til LIS og bidra i vurdering om læringsmål, inkludert felles kompetansemål, er oppnådd, er kontinuitet i veiledningen avgjørende. I gitte situasjoner kan det likevel være hensiktsmessig at LIS får oppnevnt ny veileder.

Forskningslitteraturen påpeker at veiledningsforholdet utvikles over tid (Lauvås and Handal, 2014; Tveiten, 2019). Å være en god lege er mer enn å være en kunnskapsrik medisinsk ekspert (Eika et al., 2015; Renting et al., 2017). Gjennom jevnlige veiledningssamtaler vil LIS være i stand til å ikke bare handle etter andres regler, men også gjøre selvstendige vurderinger. En av målsettingene med veiledning er å fremme refleksjon rundt forholdet mellom teori og praksis slik at den som blir veiledet blir i stand til å ta selvstendige beslutninger og godt begrunnede valg (Lauvås and Handal, 2014; Sandars, 2009)

Se også rådet «Veileder skal ta initiativ til første veiledermøtet som bør finne sted senest tre uker etter tiltredelse».

​​​​​​​Referanser

Eika, B., Wichmann-Hansen, G., Hofgaard Lycke, K. & Handal G. (2015). Vejledning af læger under utdannelse. Munksgaard: Latvia.

Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (lovdata.no).

Lauvås, P. & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Renting, N., Raat, A. N. J., Dornan, T., Wenger-Trayner, E., van der Wal, M. A., Borleffs, J. C. C., Gans, R. O. B. & Jaarsma, A. D. C. (2017). Integrated and implicit: how residents learn CanMEDS roles by participating in practice. Medical Education 51, 942-952.

Sandars, J. (2009). The use of reflection in medical education: AMEE Guide No. 44. Medical Teacher 31, 685-695.

Tveiten, S. (2019). Veiledning - mer enn ord... (5 utg.). Bergen: Fagbokforlaget

Bakgrunnsdokumenter

Helsedirektoratet. (2016) Arbeidsgruppe 4 - Rapport Veiledning av LIS i ny spesialiststruktur.

Helsedirektoratet (2016). Fremtidens legespesialister. En gjennomgang av legers spesialitetsstruktur og -innhold IS-2079-3. Oslo: Trykksaksekspedisjonen.

Helse- og Omsorgsdepartementet. Rundskriv I-2/2019 (Spesialistforskriften med kommentarer – redigert rundskriv 24 09 2020). (regjeringen.no)


Sist faglig oppdatert: 17. desember 2020

Helsedirektoratet (2020). 3.2: Leder i utdanningsvirksomheten bør påse at veileder er oppnevnt og kjent for LIS så raskt som mulig etter tiltredelse, og det bør være størst mulig grad av kontinuitet i veiledningen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 17. desember 2020, lest 14. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/virksomhetens-leders-rolle-og-oppgaver-i-veiledning/3.2-leder-i-utdanningsvirksomheten-bor-pase-at-veileder-er-oppnevnt-og-kjent-for-lis-sa-raskt-som-mulig-etter-tiltredelse-og-det-bor-vaere-storst-mulig-grad-av-kontinuitet-i-veiledningen

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no
Kontakt oss

Helsedirektoratet
Vitaminveien 4
Postboks 220 Skøyen, 0213 Oslo
0483 Oslo

Nyheter
Presse
Abonnere på innhold
Ledige stillinger
Konferanser og kurs
Høringer
Personvernerklæring
Facebook
Twitter