3.2: Leder i utdanningsvirksomheten bør påse at veileder er oppnevnt og kjent for LIS så raskt som mulig etter tiltredelse, og det bør være størst mulig grad av kontinuitet i veiledningen
Siden veileder, ifølge Spesialistforskriften, skal følge med på faglig progresjon til LIS og bidra i vurdering om læringsmål, inkludert felles kompetansemål, er oppnådd, er kontinuitet i veiledningen avgjørende. I gitte situasjoner kan det likevel være hensiktsmessig at LIS får oppnevnt ny veileder.
Forskningslitteraturen påpeker at veiledningsforholdet utvikles over tid (Lauvås and Handal, 2014; Tveiten, 2019). Å være en god lege er mer enn å være en kunnskapsrik medisinsk ekspert (Eika et al., 2015; Renting et al., 2017). Gjennom jevnlige veiledningssamtaler vil LIS være i stand til å ikke bare handle etter andres regler, men også gjøre selvstendige vurderinger. En av målsettingene med veiledning er å fremme refleksjon rundt forholdet mellom teori og praksis slik at den som blir veiledet blir i stand til å ta selvstendige beslutninger og godt begrunnede valg (Lauvås and Handal, 2014; Sandars, 2009)
Referanser
Eika, B., Wichmann-Hansen, G., Hofgaard Lycke, K. & Handal G. (2015). Vejledning af læger under utdannelse. Munksgaard: Latvia.
Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (lovdata.no).
Lauvås, P. & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Renting, N., Raat, A. N. J., Dornan, T., Wenger-Trayner, E., van der Wal, M. A., Borleffs, J. C. C., Gans, R. O. B. & Jaarsma, A. D. C. (2017). Integrated and implicit: how residents learn CanMEDS roles by participating in practice. Medical Education 51, 942-952.
Sandars, J. (2009). The use of reflection in medical education: AMEE Guide No. 44. Medical Teacher 31, 685-695.
Tveiten, S. (2019). Veiledning - mer enn ord... (5 utg.). Bergen: Fagbokforlaget
Bakgrunnsdokumenter
Helsedirektoratet. (2016) Arbeidsgruppe 4 - Rapport Veiledning av LIS i ny spesialiststruktur.
Helsedirektoratet (2020). 3.2: Leder i utdanningsvirksomheten bør påse at veileder er oppnevnt og kjent for LIS så raskt som mulig etter tiltredelse, og det bør være størst mulig grad av kontinuitet i veiledningen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 17. desember 2020, lest 14. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/virksomhetens-leders-rolle-og-oppgaver-i-veiledning/3.2-leder-i-utdanningsvirksomheten-bor-pase-at-veileder-er-oppnevnt-og-kjent-for-lis-sa-raskt-som-mulig-etter-tiltredelse-og-det-bor-vaere-storst-mulig-grad-av-kontinuitet-i-veiledningen