Avdelinger som tar imot pasienter som er henvist til tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern, bør sikre at det legges til rette for en situasjon som inngir tillit og skaper trygghet
Dette rådet omhandler kun tilrettelegging av mottakssituasjonen når en pasient er henvist til tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern.
Rådet beskriver ikke juridiske krav eller vurdering av symptomer. Risikovurderinger er heller ikke omtalt her.
Personale som tar imot, bør være erfarne og trygge i situasjonen. Særlig bør de være oppmerksomme på pasientens opplevelse, og tilby at pårørende eller andre nære personer kan inkluderes i første samtale. Omsorgsfull tilnærming og trygghet er sentralt for at pasienten skal kunne oppleve seg forstått og respektert.
Et hyggelig mottaksrom og erfarne ansatte som tar imot pasienten kan gi et førsteinntrykk som bidrar til trygghet.
I inntakssamtalen:
- Har pasienten behov for mat og drikke?
- Hvordan opplever pasientens situasjonen?
- Hva er viktig for pasienten?
- Hva bidrar til usikkerhet og stress hos pasienten?
- Hva er best for pasienten når situasjonen er utrygg?
- Gi kort informasjon om hva som skjer videre
Hvis mulig, og pasienten ønsker det:
- Vise pasienten rundt i lokalene
- Sørge for at pasienten får hilse på personalet som er på jobb, eventuelt også medpasienter
- Gi muntlig og skriftlig informasjon om:
- Pasientrettigheter
- Husordensreglene
- Kontrollkommisjonen og klagemuligheter
Lovgrunnlag
- Psykisk helsevernloven § 4-2 (lovdata.no). Vern om personlig integritet
- Pasient- og brukerrettighetsloven §§ 3-1 og 3-2 (lovdata.no). Rett til medvirkning og informasjon
- Psykisk helsevernforskriften § 6 (lovdata.no). Veiledningsplikt
Forskning- og erfaringsbasert kunnskap
I Alternativer til tvang I (Bjørgen et al., 2014) beskrives at pasienter som blir møtt på en god måte, får nødvendig informasjon og rom for å uttrykke sine egne oppfatninger av situasjonen, opplever større trygghet. Deres forslag til tiltak er at pasienter må bli møtt av kompetent personell med tid og myndighet til forhandling og samtaler.
Referanser
- Bjørgen, D., Storvold, A., Norvoll, R., & Husum, T. L. (2014). Alternativer til tvang I: sett fra et bruker- og fagperspektiv: ressurshefte (erfaringskompetanse.no 2014:2). Skien: Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse. Hentet fra https://erfaringskompetanse.no/nettbutikken/alternativer-til-tvang-ressurshefte/
- Husum, T. L., & Norvoll, R. (2014). Alternativer til tvang II: sett fra et fag- og forskningsperspektiv (Erfaringskompetanse.no 2014:2). Skien: Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse. Hentet fra https://erfaringskompetanse.no/wp-content/uploads/2020/01/Alternativer-til-Tvang-Underhefte.pdf
Helsedirektoratet (2021). Avdelinger som tar imot pasienter som er henvist til tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern, bør sikre at det legges til rette for en situasjon som inngir tillit og skaper trygghet [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 25. mars 2021, lest 20. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/tvang-i-psykisk-helsevern-for-voksne-forebygging-og-riktig-bruk/tilrettelegging-av-mottak-ved-innleggelse/avdelinger-som-tar-imot-pasienter-som-er-henvist-til-tvungen-observasjon-eller-tvungent-psykisk-helsevern-bor-sikre-at-det-legges-til-rette-for-en-situasjon-som-inngir-tillit-og-skaper-trygghet