Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Slik jobber du med standarder når du anskaffer helseteknologi

De beste systemene får vi når bestillere samarbeider med helsepersonell og leverandører om valg og tilpasning av e-helsestandarder. Slik kan du stille krav om bruk av de riktige standardene, når du anskaffer helseteknologi.

Sjekkliste for deg som er bestiller

  1. Legg en plan for hvordan det skal jobbes med standarder i prosjektet. Hvem skal bidra, hvem har ansvar? Hvordan bygge nødvendig kompetanse? Inkluder brukerne i alle faser av arbeidet.
  2. Beskriv standardiseringsbehovet, blant annet:
    • hvilke informasjonselementer skal kunne registreres
    • hvem skal kunne bruke informasjonen
    • hvordan må informasjonen være strukturert
  3. Kartlegg og involver interessenter. Drøft standardiseringsbehovet med andre virksomheter og med leverandørene. Del erfaringer, og koordiner valgene.
  4. Hent inn råd og kunnskapsgrunnlag fra standardiseringsorganisasjoner og myndigheter.
  5. Lag en tydelig bestilling til leverandører om hvordan de skal ta i bruk standarder, informasjonsmodeller, kodeverk/terminologi og profiler.
  6. Dokumenter og del erfaringer fra standardiseringsarbeidet slik at andre kan dra nytte av det.

Først publisert: 13.03.2024 Siste faglige endring: 13.03.2024 Se tidligere versjoner