Slik jobber du med standarder når du anskaffer helseteknologi
De beste systemene får vi når bestillere samarbeider med helsepersonell og leverandører om valg og tilpasning av e-helsestandarder. Slik kan du stille krav om bruk av de riktige standardene, når du anskaffer helseteknologi.
Sjekkliste for deg som er bestiller
Legg en plan for hvordan det skal jobbes med standarder i prosjektet. Hvem skal bidra, hvem har ansvar? Hvordan bygge nødvendig kompetanse? Inkluder brukerne i alle faser av arbeidet.
Beskriv standardiseringsbehovet, blant annet:
hvilke informasjonselementer skal kunne registreres
hvem skal kunne bruke informasjonen
hvordan må informasjonen være strukturert
Kartlegg og involver interessenter. Drøft standardiseringsbehovet med andre virksomheter og med leverandørene. Del erfaringer, og koordiner valgene.
Hent inn råd og kunnskapsgrunnlag fra standardiseringsorganisasjoner og myndigheter.
Lag en tydelig bestilling til leverandører om hvordan de skal ta i bruk standarder, informasjonsmodeller, kodeverk/terminologi og profiler.
Dokumenter og del erfaringer fra standardiseringsarbeidet slik at andre kan dra nytte av det.
Helsedirektoratet (2024). Slik jobber du med standarder når du anskaffer helseteknologi [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 13. mars 2024, lest 25. mars 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/digitalisering-og-e-helse/e-helsestandarder-og-standardiseringstiltak/plan-for-internasjonale-e-helsestandarder/samarbeidsmodell-for-internasjonale-standarder/roller-og-ansvar/sjekkliste-for-deg-som-anskaffer-helseteknologi