Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Gi faglig støtte til kommunenes arbeid med standarder (standardiseringskoordinator)

Tiltaket handler om å tildele en standardiseringskoordinator til kommuner i Helseteknologiordningen. Dette vil gjøre det lettere for kommunene å anskaffe gode løsninger basert på internasjonale standarder og krav fra EU.

Tiltak

Start: 2024
Slutt: 2024
Ansvarlig: Helsedirektoratet i samarbeid med KS

Standardiseringstiltaket

  • Etablere en standardiseringskoordinator i Helseteknologiordningen for 2024:
    • Inngå avtale med en aktør i markedet.
    • Tildele kompetansen som faglig støtte til utvalgte kommuner/prosjekter i tilskuddsordningen.
  • Aktøren vil hjelpe kommunene med å vurdere og velge standarder for sine prosjekter og bestillinger.
  • Arbeidet vil støtte opp under kompetansebehov i kommunene, og hjelpe dem med å oppfylle tilskuddskriterier om at de må følge Samarbeidsmodellen for internasjonale standarder.

Hvorfor gjør vi det?

  • Det gir bedre bestillinger og økt forutsigbarhet for kommuner og leverandører.
  • Det gjør det lettere å lage løsninger som kan utveksle nødvendig helseinformasjon.
  • Arbeidet kan gjenbrukes og gi nytte for andre kommuner.
  • Det stimulerer til økt utnyttelse av potensialet i helsenæringen.
  • Det bidrar til å realisere målene for Helseteknologiordningen.

Hva er planen fremover?

  • Gjennomføre en anskaffelsesprosess for å engasjere en aktør i markedet.
  • Knytte aktøren til ett eller flere prosjekter i Helseteknologiordningen for å bistå i arbeid som pågår i 2024.
  • Kartlegge erfaringer med bruk av standardiseringskoordinator-rollen.
  • Vurdere muligheter for å videreutvikle rollen for kommende år.

Først publisert: 13.03.2024 Siste faglige endring: 13.03.2024 Se tidligere versjoner