Gravide

En kvinne lager mat mens hun snakker i telefonen.
© Colourbox.com

​For gravide handler det å spise om mer enn bare å bli mett. Maten skal smake godt, og den gravide må få i seg nok næringsstoffer og energi. Her er viktige råd å gi til gravide.

​Ulik mat inneholder ulike næringsstoffer, som proteiner, karbohydrater, fett, vitaminer og mineraler. Variert kosthold er derfor viktig for gravide kvinner. Gravide bør følge de generelle kostrådene.
 
Vanlig vektøkning er mellom 11 og 16 kilo. Vekten øker oftest mest i siste del av svangerskapet. Dersom kvinnen i utgangspunktet er overvektig, er det i orden om hun bare går opp noen få kilo i løpet av svangerskapet. Legg en plan for vektøkningen sammen med kvinnen. Slanking er ikke tilrådelig under svangerskap.
 

Vitaminer og mineraler

Alle kvinner som planlegger å bli gravide, som kan bli det, eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat, 400 mikrogram per dag til 12. svangerskapsuke. Folat forebygger ryggmargsbrokk, og man får kjøpt folat på apoteket. Matvarer som inneholder mye folat er grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, for eksempel appelsinjuice og grønne grønnsaker som brokkoli, grønnkål, rosenkål og spinat.
 
Både mor og barn trenger tilstrekkelig med vitamin D under svangerskapet. D-vitamin fås ved å spise fet fisk og være ute i sollys. Noen typer melk, ost og margarin er også beriket med D-vitamin. I tillegg anbefales det 5 ml tran (én barneskje) om dagen, eller tilsvarende i trankapsler.
 
Jernbehovet øker under graviditeten. Jern finnes i grove kornprodukter, kjøtt, lever, spinat, poteter og grønne grønnsaker. Litt C-vitamin til brød-/kornmåltidene (for eksempel i form av appelsinjuice, paprika eller kiwi) øker opptaket av jern. Kaffe og vanlig sort te hemmer jernopptaket og bør unngås til brød-/kornmåltider. Gravide bør heller velge nype- eller fruktte (infusion).
 
I svangerskapet øker også behovet for kalsium noe. God kilder til kalsium er melk, ost, yoghurt, frø, sardiner, grønne blader, nøtter, mandler og tørket frukt. Det er vanskelig å dekke behovet for kalsium uten meieriprodukter i kosten. Kalsiumtilskudd kan da være et alternativ.
 
Kosttilskudd kan ikke erstatte det mangfoldet av stoffer som et sunt og variert kosthold gir. Det anbefales bruk av tran, 5 ml per dag, for å sikre tilførsel av vitamin D. Noen kan ha behov for tilskudd av andre næringsstoffer (for eksempel jern). Råd om jerntilskudd bør gis etter en vurdering av jernstatus.

Ukritisk bruk av kosttilskudd kan gi for mye av enkelte næringsstoffer, eller en ubalanse i inntaket. Det er derfor viktig at den gravide følger doseringen som er angitt på pakningen og ikke tar flere ulike typer kosttilskudd som inneholder de samme vitaminene og mineralene. Gravide bør ikke bruke naturlegemidler. Det mangler dokumentasjon om virkning og trygghet for de fleste helsekostprodukter og naturlegemidler for gravide.
 

Noe bør unngås

Noen få matvarer inneholder stoffer som ikke er bra for barnet. Selv om risikoen for å bli smittet er svært liten, kan konsekvensene bli alvorlige. Det viktigste er å unngå matvarer som kan inneholde mikroorganismene toxoplasma og listeria. Mer informasjon om dette finnes på matportalen (se lenke under).
 
Gravide bør være forsiktige med kaffe og koffeinholdige drikker. Inntaket av kaffe, sort te, cola og andre koffeinholdige drikker bør begrenses til 1-2 kopper per dag.